Kızıldeniz’deki kaos petrol taşımacılığını da etkiledi

Petrol piyasası, güney Kızıldeniz’de deniz taşımacılığında haftalarca sürecek bir kesintiye hazırlanıyor.

İsrail’in Gazze’deki saldırılarına tepki olarak Husi militanlarının aylardır ticari gemilere saldırdığı bölgede gemilerin başka rotalar için kiralandığı görüldü.

ABD ve İngiltere’nin 12 Ocak’ta Yemen’e düzenlediği hava saldırıları da bölgedeki gemiler için kaos hissini arttırdı.

Husilerin her iki ülkenin ticari filolarına karşı saldırıya geçme sözü vermesiyle birlikte, çok sayıda gemi sahibi, küresel deniz ticaretinin yaklaşık yüzde 12’sini gerçekleştiren bu rotadan uzak durmayı tercih etti.

Filosu 50 milyon varilden fazla petrol taşıyabilen Euronav NV’nin İcra Kurulu Başkanı Alexander Saverys, “Giderek daha fazla gemi sahibi bölgeden kaçınıyor. Haftalar içinde çözülebilecek bir sorun gibi görünen bu durum, şimdi gerçekten de aylarca sürecek sonuçlar doğurabilir” dedi.

MALİYET YÜKSELİYOR

Danimarkalı tanker sahibi Torm yaptığı açıklamada, rafine yakıtların taşınması için Asya’ya yapılan seferlerde artış olduğunu söyledi.

Bu durum, petrol ürünleri taşıyan nispeten büyük tankerlerin kazançlarının geçtiğimiz hafta günde 35 bin dolardan 60 bin dolara çıkmasına yardımcı oldu.

Buna ek olarak, Basra Körfezi’nden Afrika çevresinden Avrupa’ya gitmek üzere önemli miktarda Irak ham petrol kargosu da rezerve edildi.

Basra Körfezi’nden Avrupa’ya yapılan ham petrol sevkiyatları Asya’ya yapılanlara kıyasla daha az yaygın olsa da, bu sevkiyatlar gemi sahiplerinin Kızıldeniz’i transit geçme konusundaki tutumlarını ortaya koyuyor.

DAHA DOLAMBAÇLI YOL

Başlangıçta Husi saldırılarının yoğunlaştığı konteyner taşımacılığı, ABD ve İngiltere’nin hava saldırılarından önce büyük ölçüde yön değiştirmişti. Giderek artan sayıda tanker ve yük gemisi de aynı yolu izledi.

Bazı ham petrol tankerlerinin fiyatları da son haftalarda yükselişe geçti.

Yaklaşık 700 bin varil taşıyan Aframax gemileri, aralık ayının ortasından bu yana iki kattan fazla artarak günde neredeyse 80 bin dolarlık maliyete ulaştı.

Asya ve Avrupa’yı birbirine bağlayan kanalda tam yol gidebilmeleri nedeniyle Suezmax olarak adlandırılan gemiler ise yaklaşık yüzde 50 artışla günde neredeyse 70 bin dolara ulaştı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir